Workshop – behovsanalys

Ann Wiklund

Ann Wiklund.

Under april månad har bibliotekspersonal i Värmland, som kommer att delta i Dela läslust, fått delta i en workshop som ett led i arbetet med att forma innehållet i projektet. I Värmland valde vi att genomföra fyra workshopar för att använda tid och resurser på bästa sätt för att slutligen få en uppdaterad och relevant behovsanalys för länet. Workshoparna bygger på de erfarenheter som bibliotekspersonalen har från sin egen läsfrämjande verksamhet samt från KUB-projektet. Förhoppningen har varit att deltagarna har haft tid att förbereda sig, genom att diskutera tre frågeställningar tillsammans med sina medarbetare innan workshopen. Ett underlag från KUB-projektet har varje bibliotek fått innan som kan återanvändas.
Frågor att diskutera innan workshopen:

  • Hur skulle du beskriva en läsfrämjande insats mer allmänt?
  • Hur ser den vanligaste läsfrämjande insatsen ut i din verksamhet?
  • Har ditt bibliotek läsfrämjande uppdrag formulerat i något kommunalt styrdokument?

Inför workshopen har deltagarna fått tipset att läsa rapporten ”Vi packar mängder med böcker, kanelgifflar, saft och kör ut”. Rapporten kan laddas ner här eller beställas på Regionbibliotek Halland.

Material från workshopdagarna
Ann Wiklund, bibliotekskonsult berättade om resultatet av ett projekt i de sex sydlänen/regionerna med syfte att inventera, analysera och sprida exempel på läsfrämjande insatser från 2011-2013 för alla åldrar, som genomförts av folkbiblioteken. Materialet har analyserats av Catarina Schmidt, fil dr i pedagogik.
Anns presentation kan du ladda ner här.

Caféduk
Under workshopen har deltagarna fått diskuterat kring tre ”cafédukar”. Klicka här för att ladda ner diskussionsfrågorna.

Sammanställningen från de fyra workshoparnas cafédukarna finns att ladda ner här.

Hur går vi vidare?
Deltagarna tillsammans med sina chefer diskuterar vidare om läsfrämjande och vilka kompetensutvecklingsbehov som man har på sitt bibliotek. Ett underlag från Camilla Källgren kommer att skickas ut till alla bibliotekschefer där behoven listas och prioriteras. Senast vecka 20 ska underlaget vara den regionala biblitoeksverksamheten tillhanda.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s